Athens Alitheia Forum: Για τις αντοχές του έντυπου Τύπου στον ψηφιακό ανταγωνισμό μίλησε ο Ν. Χατζηνικολάου

Για το εάν ο έντυπος Τύπος θα αντέξει τον ψηφιακό ανταγωνισμό στο μέλλον, μίλησε σήμερα ο δημοσιογράφος, εκδότης και πρόεδρος της ΕΙΗΕΑ Νίκος Χατζηνικολάου, κατά τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του διήμερου Συνεδρίου του Athens Alitheia Forum με τίτλο «Αντιμετωπίζοντας τις Ψευδείς Ειδήσεις και τον Τοξικό Λόγο», που διοργανώνεται το διήμερο 10-11 Μαρτίου στην Αθήνα.

Κατά τη συζήτησή του με τον δημοσιογράφο Γ. Ευγενίδη, ο κ. Χατζηνικολάου αναφέρθηκε στην μειονεκτική θέση που έχουν οι παραδοσιακές εφημερίδες απέναντι στην ταχύτητα της πληροφόρησης μέσα από το διαδίκτυο, τους ιστότοπους και τα ΜΚΔ, που υπερφαλαγγίζουν την έντυπη έκδοση των εφημερίδων.

Όμως ο ίδιος τόλμησε την πρόβλεψη «ότι η εφημερίδα θα επανέλθει δυνατά το επόμενο διάστημα και ιδιαίτερα η κυριακάτικη εφημερίδα, η οποία στηρίζεται ή πρέπει να στηρίζεται στην ανάλυση» και ο αναγνώστης θα τη διαβάζει όχι για την πληροφόρηση, αλλά «για την ανάλυση, για την άποψη, για το παρασκήνιο, για την πίσω πλευρά των γεγονότων και την αγοράζει επίσης για την υπογραφή για να βεβαιωθεί ότι αυτό που διαβάζει είναι έγκυρο».

Όσον αφορά την αξιοπιστία των ειδήσεων, ο κ. Χατζηνικολάου τόνισε εφατικά πως «ακόμη κι εάν ο ίδιος ο εκδότης σου δίνει την είδηση, πρέπει να την τσεκάρεις εάν αυτή είναι σωστή. Αυτό μπορεί μεν να σου δημιουργεί πρόβλημα στην ταχύτητα, αλλά σταδιακά χτίζεις πάνω στην αξιοπιστία».

Βέβαια, αναγνώρισε ο ίδιος, «η τεχνητή νοημοσύνη σε ένα newsroom θα λειτουργήσει σε διπλάσιες ταχύτητες» για την εξακρίβωση των πηγών και της εγκυρότητας μίας είδησης, διευκολύνοντας το δημοσιογραφικό έργο σε σχέση με τις χρονοβόρες μεθόδους του παρελθόντος.

Όσον αφορά τη δυσπραγία των ελληνικών φύλλων να λειτουργούν, όπως στο εξωτερικό σε συνδρομητική βάση, ο κ. Χατζηνικολάου την εντόπισε κατ' αρχάς στο ότι «είμαστε μία χώρα με μόλις 10 εκατομμύρια κατοίκους, που δεν συγκρίνεται με μεγέθη αγορών όπως η αμερικανική ή η αγγλική αγορά» και «το δεύτερο είναι ότι η εφημερίδες μας δεν έχουν την ίδια παράδοση που έχουν πολλές μεγάλες ξένες εφημερίδες».

Όσον αφορά το σημερινό περιβάλλον, ο ίδιος τόνισε πως το γεγονός ότι υπάρχει υπερπληθωρισμός μέσων ενημέωσης «δεν σημαίνει ότι έχει κατανοήσει ο εκδότης ή ο διευθυντής προς ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθεί, ότι και η δημοσιογράφοι έχουν όλοι εκπαιδευτεί στη νέα λογική των πραγμάτων ή την έχουν κατανοήσει και μπορούν να την υπηρετήσουν», ενώ «υπάρχουν πάρα πολλοί δημοσιογράφοι πολλοί από τους οποίους ή εν πάσει περιπτώσει αρκετοί από τους οποίους δεν έχουν τις γνώσεις και την εκπαίδευση να γράψουν».

Όπως τόνισε ο ίδιος «δεν νοείται συντάκτης, ο οποίος φθάνει στο γραφείο του και δεν έχει διαβάσει το σύνολο του Τύπου, να γνωρίζει τι παίζει, τι γίνεται και να μην έχει επίσης διαβάσει τις βασικές ιστοσελίδες». Και πρόσθεσε, κλείνοντας, «νομίζω ότι αυτή είναι μία πρώτη συμβουλή προς τους δημοσιογράφους κι η δεύτερη είναι να θεωρούν πάντα ότι αυτό που μαθαίνουν είναι ψέμα, να ξεκινάνε από αυτό και να ψάχνουν να επιβεβαιώσουν τι ακριβώς έχει συμβεί» καθώς και «να συμβουλεύονται έναν ειδικό πριν κάνουν μία συνέντευξη».

Γ-Β. Δάβος

ΦΩΤΟ:  ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΙΤΣΑΡΑΣ